Ласкаво просимо на мій блог

УРОК РОСЛИНИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ


Рослини в житті людини. Лікарські                    рослини. Рослина і людина:вшанування рослин,охорона.
Мета: ознайомити учнів із рослинним світом своєї місцевості; дати уявлення про культурні та дикорослі рослини; звернути увагу дітей на рослини, занесені в Червону книгу України; вчити розпізнавати дерева, кущі, трав'янисті  рослини; виховувати естетичні почуття, праг­нення охороняти й примножувати зелені на­садження.
Обладнання: запис урив­ка з композиції П.Чайковського «Пори року» («Жовтень»), ілюстрації різноманітних рослин, таблиці «Дерева, кущі, трави», «Культурні та ди­корослі рослини», фрукти, овочі, листки дерев,), зошит О.М.Волошин «Я і Україна. Віконечко»та підручник «Я і Україна. Віконечко»(авт. Н.М.Бібік ,Н.С.Коваль. Київ «Генеза» 2007)

ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
Привітання
Усміхнімося малята
Небу, сонцю, квітам, людям.
Хай добром повниться хата,
Хай привітним  небо буде!
Що ж пора нам поспішати
І урок розпочинати.
II.       Актуалізація опорних знань.
Хвилинка спостережень.
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Якого кольору небо?
З яким настроєм ви прийшли в школу?
Давайте заповнимо наш календар. Молодці!
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Які групи рослин ви знаєте?
Де ростуть ці рослини?
Чим вони схожі між собою і чим відрізняються?
          — Які рослини ростуть у нашій місцевості?
          — Без чого не можуть жити рослини?
              Інтерактивна вправа «Крісло автора».
        Діти презентують складені вдома розповіді про рослини, демонструють малюнки.
          Гра «Дерева,кущі,трави)
(У довільному порядку називаю назви дерев,кущів,трав. Діти виконують рухи,що відповідають кожній групі рослин,темп читання назв збільшується,діти виконують рухи швидше).
Дерева-діти стають навшпиньки,руки вгорі,виконують плавні рухи руками.
Кущі-руки на поясі,повороти тулуба праворуч-ліворуч.
Трави-діти присідають ,виконують довільні рухи руками.
Мотивація навчальної діяльності

-Діти,для вас надійшла телеграма від рослинок.
III.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
          — Діти, сьогодні ми з вами помандруємо в царство рослин. А хто там живе? Правильно. Серед рослин є дерева, кущі, трави. Як ви гадаєте, чому так поділили рослини, за якими ознаками?
          — А ще рослини поділяють на культурні та дикорослі. Доведіть це.
—Отже, сьогодні ми спробуємо якнайбільше дізнатися про рослини, які нас оточують. Вони ростуть у лісах і на луках, у парках і скверах. Живуть у річках,озерах, морях, океанах, у низьких долинах і на високих горах. А яке розмаїття рослин вирощує людина на полях і городах, у садах і теплицях!
IV. Вивчення нового матеріалу.
 1. «Прив'язування» нового матеріалу до засвоєного раніше, звернення до досвіду учнів.
—Послухайте загадку і відгадайте, про якого зе­леного друга в ній розповідається:

Навесні веселить,
Влітку холодить,
Восени живить,
 А взимку гріє.(Ліс.)
          


Правильно, ця загадка про ліс. А чому ми вва­жаємо, що ліс — це наш зелений друг?
Що нам дає ліс?
Які дерева вам відомі?
Які кущі ви знаєте?
Які трав'янисті рослини ростуть у лісі?
— Які лісові квіти вам найбільше подоба­ються?
           — Якого кольору були листки й трава влітку?
Як змінилось їх забарвлення восени?
Чим прекрасний зимовий ліс?
Молодці! Ви багато знаєте про ліс. Але разом з тим ви не повинні забувати правило    друзів лісу:
Багато лісу — не губи.
Мало лісу — бережи.
 Немає лісу — посади.
—Наш урок ми проведемо як уявну прогулян­ку лісом.
Перша зупинка «Лісове царство».
Робота в групах.
Завдання. Підготувати розповідь про рослини.
           Група «Кущики».
Назвати й показати найбільш поширені дерева й кущі в лісі. Розповісти про них.  
Група «Квіточки».
           Пояснити, чим відрізняються кущі від дерев, кора від хвої, сосна від ялини, де росте більше трав'янистих рослин — у густому лісі чи на відкритій місце­вості й чому?
Група «Деревця».
Чим відрізняються за формою дерева, які ростуть у на гущавині, від дерев, які ростуть на галявинах? Чому?
Презентація результатів роботи груп.
Друга зупинка «Казкова».
Ми прийшли з вами до другого місця нашої екскурсії — зупинки «Казкової». Послухайте казку-загадку.
Підготовлена учениця презентує казку-загадку.    
—   За синіми морями, за високими горами, в гус­тому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей — незви­чайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що живе в цій хатин­ці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна паличка. Стукне він нею об землю — і дива творяться:то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука та груші достигають. А звати того дідуся — Рік.
Є в нього чотири дочки. Та такі гарні, що й очей не можна одвести: добрі, роботящі, ласкаві, але між собою не схожі.                                                     
В білому вбранні, з різдвяними святами, з веселими розвагами, з білосніжними килимами приходить старша дочка — Зима. Наймолодша дочка журавлиним вітанням пробуджує поля, небеса і струмки, за­квітчує гаї. Це Весна. Третя — добра і весела, завжди з квітами та ягодами — Літо.
А ось послухайте загадку і скажіть, як звали ще одну дочку.
Ось красуня ходить гаєм,
 В позолоту все вдягає.
Без пензля і без олівця
Розмалювала кущики і деревця.
Сестру-Зиму в гості просить
Золотава,щедра…
                               (Осінь.)    
З'являється дівчина, одягнена в білу  сукню, на  голові біла шапочка.
Зима:Добрий день, в добрий час!
Рада, дітки, бачить вас!                                    
Не сама до вас прийшла —
Вам дарунки принесла.
Принесла я вам сніжку,
Щоб катались у садку,
Ще багато гарних свят
В подарунок для малят.
Третя зупинка «Лікарські рослини від бабусі Марини»
Є багато рослин  у нашому краї,
Та яка з них лікарська я іще не знаю.
Розкажіть,бабусенько,що я маю знати,
Щоб  усі хвороби вмів я лікувати.
 (Учениця у костюмі бабусі показує лікарські рослини і розказує про їх лікувальні можливості).
Розгадування кросворда

(Учень розповідає про рослин-лікарів)


ПРО РОСЛИН-ЛІКАРІВ
Бігав Петрик по калюжках. Замочив ноги і простудився.
Стала мама напувати Петрика чаєм з малиною та калиною. Змушувала полоскати горло теплою настоянкою шавлії. Парити ноги в гарячій воді з гірчицею. От Петрик невдовзі вичуняв. А коли в нього заболів живіт, то тут уже допоміг чай із рум'янком, чи як його ще називають — ромашкою...
Ще в давню давнину люди навчилися лікувати різні хвороби травами. Вони щиро вірили, що рослини мають чарівну силу. Тому й назви давали їм гучні й промовисті — дивосил, звіробій, чистотіл, любисток...
Воно й справді, більшість рослин має цілющу здатність. Ростуть вони повсюди: і в лісі, і в полі, й на луках. А чимало їх ми сіємо на ланах та городах.
Щоб користуватися лікарськими травами з користю, а не шкодою для здоров'я, треба добре знати їхні властивості. І пораду тут може дати тільки лікар-травник .

Четверта зупинка «Щедра бджілка і ведмедик запрошують на чай із медом»
  

 Гра «Впізнай на смак».
(Вам пропонуємо чай з медом і чай з малиною,а ви розпізнайте на смак,де який чай).




П’ята  зупинка «Добрий господар».
Гра «Варимо борщ».
У дітей на партах малюнки овочів. Осінь пропонує відібрати ті, з яких готують борщ. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Назвіть овочі, з яких готують український борщ. Доведіть свою думку.
Де ростуть ці рослини?
Які ще рослини ростуть на вашому городі?
Як ми називаємо городні рослини?
—   Звідки вони з'явилися на городі?
Шоста зупинка «Пізнавальна».
Отже, рослини бувають культурні й дикорос­лі. Дикорослі ростуть самі, за ними не потрібний догляд. Ростуть скрізь. Культурні вирощують люди в садах, на городах, на клумбах, у полях. За ними по­трібно доглядати.
А зараз ми заповнимо таблицю:
   


Культурні рослини
Дикорослі рослини








с



!
(

1
Фізкультхвилинка.
1. Розповідь з елементами бесіди.
Які дерева є символами України? (Верба і тополя.)
Який кущ є символом України? (Калина.)
Верба і калина — народні символи України. У народі кажуть: "Без верби і калини нема України". І справді, спробуйте уявити собі Україну без кучерявої верби над рікою і червоного грона калини.
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити сопілку, свищик малому.
—Пригадайте, діти, як називається неділя за тиждень до Великодня. (Вербна неділя).
—    Що освячували в цей день у церквах?
Освячена цього дня лоза мала дарувати здоров'я, силу. "Будь здорова, як вода, а рости, як верба", — приказували, вдаряючи гілкою. Засушену вербу зберігали протягом року і використовували як засіб від багатьох хвороб.
2. Опрацювання статті підручника (с. 61-62).
Чому шанують вербу в Україні?
Де ростуть верби?
Народна мудрість каже: "Де верба — там і вода".
3. Хвилинка-цікавинка.
Верба — улюблене дерево Т.Г. Шевченка. Великий Кобзар, перебуваючи у засланні, посадив вербову гілочку у палючому казахському степу. Доглядав її, оберігав від пекучого проміння сонця. Вона нагадувала йому рідну Україну. З живців її поет виростив цілий гай, майже 200 вербичок. Та ще й викопав криницю серед пісків, щоб свій гай поливати. її й тепер звуть криницею Тараса.
Відгадування загадки. Слухання вірша (с. 62).
               Загадка.
                        За хатиною в садочку
у зеленому віночку,
у червоному намисті
дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти,
щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен — смик,
та й укине на язик. {Калина)
І верба, і калина оспівані у віршах та піснях. Послухайте вірш
М. Познанської "Калинонька" і скажіть, на що схожі дозрілі плоди калини. Хто з вас куштував ягоди калини. Які вони на смак? Гірко-кислі чи гірко-солодкі? Коли вони бувають такими?
І верба, і калина —- лікарські рослини. Калиновий чай смачніший і корисний.
6. Бесіда.
Колективне виконання дитячої пісеньки "Ой є лісі калина..." з імітацією відповідних рухів.
7. Під вікнами кожної української хати цвіли пишні мальви і духмяні чорнобривці.
Де ви бачили чорнобривці?
На що схожі їх яскраві квіти? Які вони на дотик?
8. Гра "Закінчіть речення".
Верба і тополя це ...{дерева).
Калина це... {кущ).
Мальви, чорнобривці — це ... {квіти).
9. Робота з підручником (с. 62-63).
Робота за малюнком (с. 62).
а) — Розгляньте малюнок. З яких квітів дівчинка сплела віночок? А з яких рослин не можна складати букет і плести віночок? Чому?
—   Так, є рослини, яких рвати не можна, бо їх є дуже мало. Це проліски,
валеріана, підсніжники, шафран (крокус), нарцис вузьколистий, білоцвіт
весняний і т.д. (Робота з таблицею "Цих рослин дуже мало. Бережи їх ".)
б) Слухання вірша П.Сиченка "Вмійте природу любити".
До чого закликає автор вірша?
Як ви оберігаєте природу?
Що означає бути рослині другом?
в) Бесіда за малюнками "Хто робить правильно" (с. 63).

 Сьома зупинка «Галявина відпочинку».
Звучить музика П. Чайковського «Пори року», діти повторюють рухи за вчителем.
 Мотивація, практичне застосування.
  Поділити рослини на культурні і дикорослі.
  Поділити рослини на дерева, кущі, трави.
Складання павутинки «Користь від рослин».


5. Обґрунтування нових знань на основі специфічних закономірностей, що вивчаються в темі, та за допомогою фундаментальних закономірностей природи.
Восьма зупинка «Народна мудрість».
Робота над прикметами:
  Журавлі летять низько та швидко, мовчки — ско­ро прийде погана погода.
  Гуси летять високо — чекай тривалої осені.
  Грім у вересні — осінь тепла.
  З'явились опеньки — скінчилося літо.
  На дубі та горобині багато плодів — на суво­ру зиму.
  Шкірка на цибулі тонка — зима буде м'яка; тов­ста і груба — зима сувора.
•  Пізній листопад — на сувору й тривалу зиму.
— То яка  зима цього року?
Робота над прислів 'ями.
Завдання. З'єднати початок і кінець прислів'їв.
Як листя жовтіє,
               а осінь насіння.
Літо дає коріння,              а весна з'їдає.
Осінь збирає,                    а осінь на сніпки.
Весна багата на квітки,   то поле смутніє.
Відгадування загадок.
Завдання: відгадати загадки; назвати місце, де рослини-відгадки ростуть.
•  Червоний горішок,
Повно в нім крупочок,
А наверху — чубочок.
(Шипшина.)
•  Маю сукню біленьку,
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький.
Як я звуся, діти?(Береза.)
Рослина я дикоростуча,
На дотик я пекуча.
(Кропива.)
Повивсь хрещатий... (барвінок).
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.(Калина.)
Дев'ята зупинка «Розважальна».
1.Гра «Впізнай дерево».
Учитель показує листок чи плід певного дерева. Учні повинні знайти це дерево серед малюнків і швидко пока­зати його за сигналом вчителя: «Раз, два, три — дере­во кажи!» Хто помилився, вибуває з гри. Переможцем і кращим знавцем рослин вважається той, хто зали­шиться у грі до кінця.
2.Перегляд відеоматеріалу «Живий світ України»,розділ «Рослини».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.    Робота в зошиті (с. 41, завдання 7-9).
2.    Відгадування загадок. Робота з таблицею "Збережемо для здоров'я".
•        Вам відома ця рослина?
Бо така, мабуть, єдина:
в неї квіти на стеблині,
мов пахучі намистини!
Як на мене, не зрівняти
з їх чудовим ароматом
геть усі докупи взяті
і духи, й дезодоранти! (Конвалія)
• За настоянки краплину
з дивовижної рослини
всі коти — домашні, дикі,
і маленькі, і великі —
віддадуть вам без вагання
і карасика в сметані,
і сардельку найсмачнішу,
й найжирнішу в світі мишу. {Валеріана)
• Хто з вас, діти, нас не знає?
Ми у лісі проживаєм,
дзвоном сонце зустрічаєм, маєм гарні сині очки, називаємось ... (дзвіночки).
• Що за квітка така?
І від неї дрімота.
А сама не спить,
весняним цвітом всіх манить. (Сон-трава)
• Я у квітні голубим намистом квітну,
не одну я квітку маю —
                           сім до неба підіймаю. (Пролісок)
— Конвалія, валеріана, сон-трава, дзвіночки, пролісок— квіти, яких дуже мало. їх потрібно оберігати.
З дикоростучих трав виготовляють майже половину ліків. (Учні розглядають таблицю "Збережемо для здоров'я", впізнають відомі трави.)
YІ.Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Які дерева й кущі ростуть у лісі?
Що спільного в усіх дерев?
У яких умовах краще розвивається дерево?
Чим відрізняється дерево від куща?
Які трав'янисті рослини ростуть у полі?
Під якими деревами краще розвиваються трав'я­нисті рослини? Чому?
Яке значення має город для людини?
—   Для чого використовують лікарські рослини?
Наша мандрівка закінчилась. Молодці!
Домашнє завдання.
   Скласти розповідь «Якою рослинкою я себе уявляю».
   Виготовити іграшки з природного матеріалу.
   Виконати завдання № 3 в зошитах.





                          Додатковий матеріал.
   БЕЗ ВЕРБИ Й КАЛИНИ НЕМА УКРАЇНИ
   Росте калина по тінистих лісах, у гаях і дібровах, на лісових галявинах.
   Садять її й біля хат, бо калина — це символ рідної землі, батькової хати.
   А скільки легенд про калину!
   Ось одна з них.
   "Це було в давнину, коли в широкі степи України залітали орди татарські. Страшний то був час: горіли села, плакали матері, просили захисту діти. А їх безжалісно рубали шаблями. Лилася кров, лились сльози. Старих людей вбивали. Молодих дівчат і хлопців забирали в полон і гнали в невідому країну. В одному селі росли і розцвітали красиві вродою та станом чорноокі працьовиті дівчата. Ніжні і непорочні, як білий цвіт калини.

   Одного разу, коли на село напали татари, мужня і надзвичайно красива дівчина завела їх у непрохідні хащі. Там вони і загинули. Султан-татарин відтяв дівчині голову, заструменіла гаряча кров. І де та кров на землю впала — калиною стала. З того часу ягоди калини схожі на краплинки крові, а їх насіння — на серце".






Немає коментарів:

Дописати коментар