ТЕМА. Слова з ненаголошеними е, и,
правопис яких необхідно запам*ятати. Робота з орфографічним словниким.
МЕТА. Закріплювати знання про перевірку ненаголошених
звуків (е), (и) в словах; розвивати вміння перевірити слова з ненаголошеними
звуками (е), (и) наголосом, звуки (е), (и), що не можна перевірити наголосом;
учити правильно писати такі слова, користуючись орфографічним словником; розвивати аудіативні вміння учнів;
виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до рідної землі,
збагачувати екологічні зання учнів.
ОБЛАДНАННЯ. Орфоргафічні словники,
тлумачний словник, таблиці із зображкнням тварин, рослин, загадки, прислів’я,
вірші українських поетів.
Х І
Д У Р О К У
І.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ЕПІГРАФ:
Людина стала людиною, коли почула шепіт листя,
пісню еоника, дзюрчання весняного струмка, легіт срібних дзвіночків, жайворонка
в бездонному літньому небі, шурхіт хуртовини за вікном, ласкавий плюскіт води й
урочисту тишу ночі,-- почула і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі літ цю
чудесну музику життя.
В. Сухомлинський
--Сьогодні, вивчаючи павопис ненаголошених звуків
(е), (и), ми говоритимемо про дивосвіт природи України, необхідність берегти та
охороняти довкілля.
ІІ.
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1. Хвилинка каліграфії.
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
В
в вз вз вл зе рів
Заповідник заказник
2.
Словникова робота.
Заказник—територія, де постійно у певні сезони охороняються види рослин,
тварин.
Заповідник—територія, повністю вилучена з
господарського користування з метою збереження та вивчення природних процесів.
В Україні
є такі заповідники: Чорноморський,
Асканія-Нова та ін..
3.
РОБОТА В ПАРАХ.
--Відновіть прислів*я. Випишіть
слова з ненаголошеними (е), (и), перевірте їх.
В…сн…
кр…сн…кВ…тк…м…,… …с…нь—пл…д…м… .
Д…цв…т…к, т…м м…д…к.
П…с…й
вп…р…, б д ш
м…т… з…рн… г…р… .
ІІІ.
РОБОТА НАД НОВИМ
МАТЕРІАЛОМ.
1.
Слово вчителя.
--У гості до нас
незабаром завітає весна. Яка вона? (Діти добирають слова—ознаки
предметів до кожної букви слова.)
В—весела, …
Е—енергійна, …
С—сонячна,…
Н—ніжна, …
А—ароматна, …
2.Відгадування
загадок. Слова –відгадки запишіть. Якщо сумніваєтесь, яку букву треба писати,
залиште місце.
Довгий прут з води стирчить,
Китиця на нім висить. ( очерет)
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок,
Буде з мене мука
Й
паляниця м*яка. (пшениця)
Я
гірка і завжди свіжа.
Всім подобаюсь. Одначе,
Хто мене ножем уріже,
Неодмінно сам заплаче. (цибуля)
Дуже довга в неї шия
І
смугаста, як у змія.
Через це через паркан
Заглядає, ніби кран. (жирафа )
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм здобуваю. (дятел )
3 .ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ.
---Чи можна написання цих слів—відгадок перевірити
правилом ? ( Ці слова потрібно запам*ятати або
перевірити їхнє написання за
орфографічним словником ). Перевірте.
Висновок.Слова,які мають в собі ненаголошені (е), (и), які неможливо
перевірити, змінивши слово, треба запам*ятати або перевірити за орфографічним
словником.
4,
Самостійна робота учнів зі словником. РОБОТА В ПАРАХ.
5.Утворіть
і запишіть словосполучення слів.
Ведмідь гордий
Заєць неповороткий
Олень
полохливий.
--Що можете сказати про слова—назви предметів ?
---А яку з цих тварин занесено до Червоної
Книги України ? Чому
ХВИЛИНКА—ЦІКАВИНКА.
Книга Зелена---зведення даних про рідкі
угрупування або такі, що зникають, які потребують особливої охорони. Зелена
книга в Україні з*явилася у 1987р.
Книга Червана—список рідкісних видів рослин та
тварин, яким загрожує зникнення. ЧЕРВОНА
КНИГА а Україні з*явилася у 1977р.
6.УЗАГАЛЬНЕННЯ
І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.
--Чи знаєте ви, звідки на Україні такі квітучі
луки, плодючі поля, зелені ліси і чисті ріки ?
---Послухайте, що розповідає легенда. Випишіть з
неї три слова з ненаголошеними голосними (е), (и). Якщо можливо, то підберіть
до них перевірні слова.
Колись
давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись
пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От
вони прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось
сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони
чемні люди, хороші. Дізнавшись, чого
прийшли до нього, запропонував хм чорну землю. «Ні,--відповіли наші предки,--
там уже живуть німці, французи, іспанці,італійці». «Ну, тоді я вам дам землю
ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам*ятайте,
якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні—ворога.
Пішли
наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну
свою назвали УКРАЇНОЮ.
Одже, ми з вами повинні завжди берегти все навкруги, що оточує нас,
бо це наша рідна країна.
(землю,землі,озера, степи, оселилися)
2.
РОБОТА з орфографічним
словником.
А)
--Перевірити за орфографічним словником написання слів:
Вересень,
олень, ведмідь, ясен, метро, килим)
Б)Користуючись словником, всавте пропущені букви (е), (и) у
словах даних на картках. САМООЦІНКА.
Абр…кос, б…тон, д…ректор,
л…мон, м…телик, ч…решня.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
МИ
берізки і кленці,
В нас тоненькі
стовбурці,
МИ в
стрункі стаєм рядки,
Виправляємо гілки.
Ледь
зіп*явшись з корінців,
Дістаєм
до промінців.
Наші
ніжні пагінці
Хиляться
на вітерці.
Вправо,
вліво,--і весь сад
Нахиливсь вперед, назад.
РОБОТА З
ДЕФОРМОВАНИМ ТЕКСТОМ .(РОБОТА В ГРУПАХ
)
Тополі, ставка, ростуть, біля, в…сокі.
Л…сточки,
на, скоро, з…лені, з*являються, деревах.
І група.
Скласти речення і записати, вставляючи пропущені букви.
Усно назвати перевірні слова.
ІІ група.
Скласти речення і записати, вставляючи пропущені букви.
Підкреслити у реченнях підмет та присудок.
ІІІ група.Скласти речення і записати, вставляючи
пропущені букви.
Підписати відомі частини мови.
ГРА
«ЧАРІВНА ЯБЛУНЯ»
--На нашій
яблуні вродили незвичайні яблука з буквами е, и. Зірвати їх зможе той, хто
знає, які ненаголошені голосні треба вставити в
ці слова.
Кр…ло,
в…селий, ж…вий, д…вуюсь, з…рно, в…сло, ст….бло.
ПІДСУМОК УРОКУ.
1.Створення
асоціативного куща.
--Які асоціації викликають у вас букви (е), (и) ?
--Назвіть кілька словникових слів , правопис яких
необхідно запам*ятати.
--Який словник допомагає з*ясувати правопис слів,
до яких не можна дібрати перевірні слова ?
--Чому ми повинні берегти довкілля?
2.Послухате «Двоколірний вірш».
Коли
де—небудь квітку бачу,
«Зірви!»--кричить мені, аж плаче.
Повз
деревце іду зелене,
«Зламай!»--схиляється
до мене.
В гніздечку
пташку встріну в гаї,
«Зжени!»--мерщій мене благає.
«Забий!»--з болота жаба просить.
«Замуч!»--цвіркун сюркоче в паросі.
Е,
ні,негарний вірш такий,
Хай
ліпше буде навпаки.
Коли
де бачу квітки очі,
«Люби!»--вона
мені шепоче.
Повз деревце іду зелене,
«ПРИВІТ!»--схиляється до мене.
В гніздечку пташку встріну в гаї,
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь!»---з болота жаба просить.
«Всміхнись!»--цвіркун сюркоче в просі…
Який
же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
Чого вчить
нас цей вірш?
І згадайте
ще раз епіграф нашого уроку. Як В. Сухомлинський пояснює умови, у яких «людина
стала людиною» ?
Немає коментарів:
Дописати коментар