Ласкаво просимо на мій блог

УРОК МОВИ



ТЕМА. Слова з ненаголошеними  е, и, правопис яких необхідно запам*ятати.  Робота з орфографічним словниким.


 МЕТА. Закріплювати знання про перевірку ненаголошених звуків (е), (и) в словах; розвивати вміння перевірити слова з ненаголошеними звуками (е), (и) наголосом, звуки (е), (и), що не можна перевірити наголосом; учити правильно писати такі слова, користуючись орфографічним  словником; розвивати аудіативні вміння учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до рідної землі, збагачувати  екологічні зання учнів.


ОБЛАДНАННЯ. Орфоргафічні словники, тлумачний словник, таблиці із зображкнням тварин, рослин, загадки, прислів’я, вірші українських  поетів.



                       Х  І  Д      У Р О К У

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ.

ЕПІГРАФ:

Людина стала людиною, коли почула шепіт листя, пісню еоника, дзюрчання весняного струмка, легіт срібних дзвіночків, жайворонка в бездонному літньому небі, шурхіт хуртовини за вікном, ласкавий плюскіт води й урочисту тишу ночі,-- почула і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі літ цю чудесну музику життя.
                                                                               В. Сухомлинський




--Сьогодні, вивчаючи павопис ненаголошених звуків (е), (и), ми говоритимемо про дивосвіт природи України, необхідність берегти та охороняти довкілля.

ІІ. МОТИВАЦІЯ  ПІЗНАВАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ.

1.     Хвилинка каліграфії.
              Урок почнемо без зупинки
              З каліграфічної хвилинки.
                                        
                                             В в     вз вз вл зе рів
                                             Заповідник   заказник

2.     Словникова робота.
       
       Заказник—територія, де постійно у певні сезони охороняються види рослин, тварин.
        Заповідник—територія, повністю вилучена з господарського користування з метою збереження та вивчення природних процесів.
  В Україні є такі  заповідники: Чорноморський, Асканія-Нова та ін..

3.     РОБОТА В ПАРАХ.

    --Відновіть прислів*я.  Випишіть слова з ненаголошеними (е), (и), перевірте їх.

       В…сн… кр…сн…кВ…тк…м…,…  …с…нь—пл…д…м…  .

       Д…цв…т…к, т…м  м…д…к.

       П…с…й вп…р…, б   д   ш  м…т…  з…рн… г…р… .





  


        ІІІ.  РОБОТА  НАД  НОВИМ  МАТЕРІАЛОМ.

1.     Слово вчителя.
--У гості до нас  незабаром  завітає  весна. Яка вона? (Діти добирають слова—ознаки предметів до кожної букви  слова.)
        В—весела, …
        Е—енергійна, …
        С—сонячна,…
        Н—ніжна, …
        А—ароматна, …
2.Відгадування загадок. Слова –відгадки запишіть. Якщо сумніваєтесь, яку букву треба писати, залиште місце.
     
         Довгий прут з води стирчить,
         Китиця на  нім висить.   ( очерет)

          Маю жовтий вусок,
          Запашний колосок,
          Буде  з мене мука
          Й паляниця м*яка.    (пшениця)
   
          Я гірка і завжди  свіжа.
          Всім подобаюсь. Одначе,
          Хто мене ножем уріже,
          Неодмінно сам заплаче.    (цибуля)

           Дуже довга в неї шия
           І смугаста, як у змія.
           Через це через паркан
            Заглядає, ніби кран.    (жирафа )



            Вірно людям  я служу,
            Їм дерева стережу.
             Дзьоб міцний і гострий маю,

             Шкідників їм  здобуваю.  (дятел )

 3 .ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ.
     
---Чи можна написання цих слів—відгадок перевірити правилом ? ( Ці слова потрібно запам*ятати або  перевірити  їхнє написання  за  орфографічним  словником ).  Перевірте.

Висновок.Слова,які мають  в собі ненаголошені (е), (и), які неможливо перевірити, змінивши слово, треба запам*ятати або перевірити за орфографічним словником.
 
4, Самостійна робота учнів зі словником. РОБОТА В ПАРАХ.




5.Утворіть і запишіть словосполучення слів.

     Ведмідь                  гордий
     Заєць                      неповороткий
     Олень                     полохливий.
--Що можете сказати про слова—назви предметів ?
---А яку з цих тварин занесено до Червоної Книги  України ? Чому




ХВИЛИНКА—ЦІКАВИНКА.



Книга Зелена---зведення даних про рідкі угрупування або такі, що зникають, які потребують особливої охорони. Зелена книга в Україні з*явилася у 1987р.

Книга Червана—список рідкісних видів рослин та тварин, яким загрожує зникнення.  ЧЕРВОНА КНИГА а Україні з*явилася у 1977р.

6.УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО.

--Чи знаєте ви, звідки на Україні такі квітучі луки, плодючі поля, зелені ліси і чисті ріки ?
---Послухайте, що розповідає легенда. Випишіть з неї три слова з ненаголошеними голосними (е), (и). Якщо можливо, то підберіть до них перевірні слова.


      Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
      От вони прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні  люди, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував хм чорну землю. «Ні,--відповіли наші предки,-- там уже живуть німці, французи, іспанці,італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам*ятайте, якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні—ворога.
     Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали УКРАЇНОЮ.

Одже, ми з вами повинні    завжди берегти все навкруги, що оточує нас, бо це наша рідна країна.

(землю,землі,озера, степи, оселилися)

2.     РОБОТА з орфографічним словником.
А)
   --Перевірити за орфографічним словником написання слів:
 Вересень,  олень, ведмідь, ясен, метро, килим)
Б)Користуючись словником, всавте пропущені букви (е), (и) у словах даних на картках.    САМООЦІНКА.
   Абр…кос,  б…тон,  д…ректор,  л…мон, м…телик, ч…решня.
         
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

   МИ берізки і кленці,
   В нас тоненькі стовбурці,
   МИ в стрункі  стаєм рядки,
    Виправляємо гілки.
   Ледь зіп*явшись з корінців,
   Дістаєм до промінців.
   Наші ніжні пагінці
    Хиляться на вітерці.
    Вправо, вліво,--і весь сад
    Нахиливсь  вперед, назад.

РОБОТА З ДЕФОРМОВАНИМ ТЕКСТОМ   .(РОБОТА В ГРУПАХ )

Тополі, ставка, ростуть, біля, в…сокі.
 Л…сточки, на, скоро, з…лені, з*являються, деревах.

   І група. Скласти речення і записати, вставляючи пропущені букви.
                 Усно назвати перевірні слова.


   ІІ група. Скласти речення і записати, вставляючи пропущені букви.
                   Підкреслити у реченнях підмет та присудок.

   ІІІ  група.Скласти речення і записати, вставляючи пропущені букви. 
                    Підписати відомі частини мови.                                               





ГРА «ЧАРІВНА  ЯБЛУНЯ»

  --На нашій яблуні вродили незвичайні яблука з буквами е, и. Зірвати їх зможе той, хто знає, які ненаголошені голосні треба вставити в  ці слова.
   Кр…ло, в…селий, ж…вий, д…вуюсь, з…рно, в…сло, ст….бло.

ПІДСУМОК  УРОКУ.
      
1.Створення асоціативного куща.

--Які асоціації викликають у вас букви  (е), (и) ?
--Назвіть кілька словникових слів , правопис яких необхідно запам*ятати.
--Який словник допомагає з*ясувати правопис слів, до яких не можна дібрати перевірні слова ?
--Чому ми повинні берегти довкілля?

2.Послухате  «Двоколірний вірш».

      Коли де—небудь квітку бачу,
      «Зірви!»--кричить мені, аж плаче.
      Повз деревце іду зелене,
      «Зламай!»--схиляється до мене.
      В гніздечку пташку встріну в гаї,
      «Зжени!»--мерщій мене благає.

      «Забий!»--з болота жаба просить.
      «Замуч!»--цвіркун сюркоче в паросі.
      Е, ні,негарний вірш такий,
      Хай ліпше буде навпаки.
      Коли де бачу квітки очі,
      «Люби!»--вона мені шепоче.
      Повз деревце іду зелене,
      «ПРИВІТ!»--схиляється до мене.
      В гніздечку пташку встріну в гаї,
      Питає пташка: «Як ся маєш?»
      «Спочинь!»---з болота жаба просить.
      «Всміхнись!»--цвіркун сюркоче в просі…
       Який же світ кругом чудовий!
       Додому йду в добрі й любові.

Чого вчить нас цей вірш?

 І згадайте ще раз епіграф нашого уроку. Як В. Сухомлинський пояснює умови, у яких «людина стала людиною» ?

Немає коментарів:

Дописати коментар