Ласкаво просимо на мій блог

ПРИКМЕТНИК

Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Роль прикметників у мовленні.
Мета. Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про його роль в мовленні; збагачувати словник учнів прикметниками. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, уміння доводити свою думку. Виховувати охайність, працелюбність, увагу до слова, його значення, інтерес до знань, повагу до матері, людей різних професій.

Хід уроку

І. Організаційний момент
Продзвенів для нас дзвінок,
Починаємо урок.
    Попрацюємо старанно,
    Щоб почути у кінці,
    Що у нашім дружнім класі
    Діти просто молодці!
А працюватимемо ми під таким девізом:
     Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись, а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно й плідно працювати. (Слайд 2)
ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую всіх вас у чудову подорож. Але подорожувати зможе лише той, хто не боїться і хоче здобувати знання. А супроводжувати нас будуть Мовочка і Суржик (на слайді 3) у чарівну країну, яка гостинно відчиняє нам двері своїх мешканців. Мешканці цієї країни уже чекають на вас і підготували вам багато завдань, проте, щоб якнайбільше дізнатися про цю країну, ви повинні старанно виконувати всі завдання. Ви готові до роботи? Тоді в путь.
Увага! З країни Школа у далеку путь відправляється  4 клас.
Перша наша зупинка на станції «Передбачення».
-- А що ж це за країна, ви дізнаєтеся з віршу.
Важлива дуже ця частина мови
Її нам треба знать обов’язково.
Слова ці цілий світ нам розкривають,
Іменників ознаки називають
Якби не ці слова, ми б і не знали
Що світ – чудовий, а життя – щасливе.
(На слайді 3 з’являється слово «Прикметник»)
-- Отож, гостинно рада нам країна «Прикметник». Перше завдання виконане, можемо рухатись далі.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство з прикметником, згадаємо, що ми вже знаємо про цю частину мови і з'ясуємо її роль у мові і в нашому мовленні. Отже, тема нашого уроку…(Слайд 4 --  тема уроку)
Друга наша зупинка на станції «Очікування»
-          Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На  слайді 5 випливають речення:
« Я очікую, що …  Цей урок навчить мене …»)
( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
-         Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:
ü ви повинні узагальнити вивчене про прикметник;
ü довести, що вмієте розпізнавати прикметники з поміж інших частин мови;
ü точно і красиво висловлювати свої думки;
ü  будете злагоджено працювати в парах та групах;
ü  зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову. (Слайд 6)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
    І ось помаленьку ми наближаємось до наступної зупинки, на якій чекають нас нові завдання.
 Третя зупинка -- на станції «Асоціативний кущ»
Мешканці цієї станції пропонують скласти асоціативний кущ про прикметник. Називайте все, що згадали.


                           За числами                     За родами в однині
 


Частина мови                            Прикметник                       Зв'язок з іменником
 


  Ознаки                                   Другорядний                                 Який?
предмета                                        член                                         Яка?
                                                       речення                                    Яке?                         
                                                                                                         Які?

    Підсумок: Отже, що ми знаємо про прикметник? (Один учень за схемою асоціативного куща узагальнює сказане). Молодці.  (Слайд 7)
ІV. Повторення вивченого про прикметник
    А щоб потрапити на наступну зупинку, ми повинні послухати деякі поради. (Комп’ютер. Поради Мовочки)
Теоретичний матеріал. Роль прикметників у мовленні.
Четверта  зупинка -- на станції «Загадка»
    Отож, вирушаємо далі. А жителі станції «Загадка» зустрічають нас загадкою.
             За хатою у садочку,
             У зеленому віночку
             Та в червоних намистах
             Стала пава молода.
             І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це?      (Калина)          (Слайд 8)
Словникова робота
Калина  -  кущова рослина, що має білі квіти і їстівні гіркі чи кисло-солодкі червоні ягоди.  З давніх-давен в Україні калину садять біля криниць, копанок, над ставками .  А ще калина - символ України.    (Слайд 9)
Каліграфічна хвилинка
    К к ка ли на калина
    Калина улюблена рослина українського народу.
    Знайдіть у цьому реченні прикметники.
Вправа «Дощ» комплементів калині.
Діти,  а  у кого  з  вас  дома  є  калина?  Хто її посадив  і  доглядає?  Давайте  осиплемо  її  комплементами зі  слів. Яка  вона -  наша  калинонька?  Які  гарні  слова  ви  можете  про неї  сказати?
Робота по варіантах.  
      Завдання. Дібрати  прикметники.
І - в.  Кущ — густий, розлогий, пишний, крислатий.
ІІ - в.  Ягідки — червоні, круглі, смачні,гіркуваті,  соковиті
ІІІ - в.  Грона  -  важкі,  червоні,  розкішні
ІV - в.  Квіти  -  духмяні,  запашні,  сніжно-білі
VІ - в.  Листки  - темно-зелені,  смарагдові,  багряні. 
    Давайте поглянемо які ще прикметники можна дібрати до цих іменників. (Слайд 10)
Зробіть висновок, яку роль виконують прикметники у мовленні?
(Прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше його описати, допомагають яскравіше уявити цей предмет.)
Висновок: Молодці, я з вами згодна. Отже, ви бачите, що без прикметників важко, а той неможливо описати якийсь предмет або явище.
Завдання виконані і ми рушаємо далі.
П’ята зупинка -- на станції «Рухлива хвилинка»
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали,
Всі за парти посідали.
А тепер знову поради Мовочки.
Теоретичний матеріал . Узгодження прикметника з іменником.
    (Комп’ютер)
Шоста зупинка -- на станції «Творча»
Діти, на вашу думку, яка людина для вас найрідніша? (Мама)
Так, звичайно. Тож ми з вами будемо писати про нашу рідну матусю. Зверніть увагу, на партах у вас лежать картки із завданнями
І група – скласти міні-твір (5-6 речень) про свою матусю, використовуючи прикметники.
ІІ група – скласти зі слів кожного рядка речення, щоб вийшла зв’язна розповідь. Записати їх, узгодивши прикметники з іменником.
                                                        Моя матуся
В, моя, світі, (найкращий), мама.
І, слово, (мудрий), неї, в, погляд, (ласкава).
І, волосся, неньки,( чорний), (золота), моєї, голос, (лагідна), руки.
Людина, (найдорожчий), (наймиліший), вона, світі, в.
ІІІ група – списати вірш, поставивши прикметники у ту ж форму числа, роду і відмінка, що й іменники.
                        Руки
(Теплий) і (ніжний) – в матусі рука.
(Дужий) й (солоний) вона - в моряка.
У сталевара – (міцний), (мозолистий).
(Легкий), мов крило, - в піаніста – артиста.
В лікаря – (чуйний).
(Шорсткий) - в хлібороба …
Перевірка: Послухаємо учнів, які працювали над першим завданням. Зачитайте своє завдання і його виконання.
Перевіряємо учнів, які працювали за карткою під №2. Що потрібно було зробити? Зачитайте отриманий текст.
Перевіряємо учнів які працювали над карткою під №3.
Що потрібно було зробити? Зачитайте .
Яка частина мови допомогла вам визначити рід і число прикметників? (Іменник)
Який висновок можна зробити? (Рід і  число прикметників можна визначити за іменником, пов’язаним з цим прикметником)
 Отже ми з вами повторили рід і число прикметників.
Ми виконували завдання в яких йшла мова про матусю.
Виховний момент: Я хочу сказати діти, багато ніжних слів сказано про маму. Спробуйте сьогодні, повернувшись додому, міцно обняти свою матусю, поглянути їй в очі і сказати всі ніжні, лагідні слова, які ви знаєте. І намагайтесь робити це щодня, бо мама цього варта.
Завдання виконані, вирушаємо далі.
Учні, які працювали з карткою №2, записували прикметники, що описували руки людей різних професій. Отож, на наступній зупинці ми будемо про них говорити.
Сьома зупинка -- на станції «Гостре око»
Робота в групах
Про людей, які працюють старанно, уміють все робити, кажуть, що в них «золоті руки».
Отже, про славні руки золоті ми поведем розмову. Наступне завдання інтерактивна гра «Гостре око». Зараз ви попрацюєте в групах. У кожної групи є малюнок із зображенням людини певної професії. Підкресліть будь-ласка, якими мають бути у цих людей руки, долоні, пальці.
Професії: Лікар, шахтар, піаніст.
Руки: чорні, сухі, зморщені, білі, гладенькі, пухкі, пошкрябані, жилаві, ніжні, великі, маленькі, мускулисті, охайні.
Долоні: вузькі, широкі, зашерхлі, м'які, пахучі, мозолисті, порепані, загрубілі, потріскані.
Пальці: довгі, тонкі, короткі, товсті, рухливі, вимиті, брудні, вузлуваті, білі, чисті.
Бесіда (перевірка виконаного завдання)
Називаючи професію, зачитайте, які прикметники ви дібрали?
Виховний момент: Чи хотілося вам у своїх творах говорити з іронією, з неповагою про руки лікарів, музикантів? Адже у них дійсно білі, чисті, охайні руки? (Ні, адже ці руки працюють так само, як і руки коваля, шахтаря, так само корисні людям).
Завдання виконані, можна вирушати далі, але спершу поради.
Теоретичний матеріал. Прикметник як член речення.
    Робота в парах
Підкресліть в реченнях прикметники і визначте їх відмінок.
На вечірньому небі з’явилася перша зоря.
По стовбурах товстих дерев постукує мороз.

За березовим гаєм в’ється тиха річка.
У темному небі висипали яскраві зимові зірки

В глибокій воді велика риба водиться.
По діамантовій скатертині снігів пробігла прудка лисиця.

Під лежачий камінь вода не тече.
У дуплі величезної ялини поселилася маленька руда білочка.

З малого пагінця виростає велике дерево.
дерева вбрались у казкові білі шати.
Гарного коня хвалять, гарну людину шанують.
Микола переміг у юнацьких змаганнях з шахів.
Наша подорож закінчується. Восьма і остання зупинка -- на станції «Школа», звідки і починалися наші мандри.
Рефлексія
Чи виправдались ваші очікування? (На 11 слайді з’являється Мовочка і
Суржик. Біля них написи: ЗНАЮ, ВМІЮ, МОЖУ, які допомагають учням відповісти на запитання.)
1. Що називає прикметник?
2. На які питання відповідає прикметник?
3. Яка роль прикметників у мовленні?
Я  з вами згодна. Прикметники роблять нашу мову красивішою, точнішою, мелодійнішою, багатшою, яскравішою, а мовлення більш зміс­товним, виразним, образним. І це ми побачили сьогодні працюючи на уроці.
Хвилинка-цікавинка
Дитина початкової школи має мати словниковий запас 3000 слів. Більша частина з яких і є прикметник. Отже будемо продовжувати працювати над цією частиною мови далі, щоб мова наша була багатшою і змістовнішою.
Послухайте вірш, який складається з самих прикметників (розповідає учениця)
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співоча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова,
Українська мова
Мої очікування справдились, бо ви намагались висловлювати свої думки точно і красиво, злагоджено працювали в групах і парах, довели, що любите і знаєте свою мову.
Мовочка і Суржик теж прощаються з вами.
( На слайді 12 з’являється слово «Дякую!» )
V. Домашнє завдання (диференційоване).

1-а група. Скласти самостійно 4 загадки, в яких буде використано прикметники.
2-а група. Виписати з читанки 3 загадки, в яких є прикметники, і їх підкреслити.



Немає коментарів:

Дописати коментар