Ласкаво просимо на мій блог

Школа добрих учинків

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ.
Тема: Школа добрих учинків.
(за творами Василя Сухомлинського)
Мета:  продовжити ознайомлення учнів з творами В. 0. Сухомлинського; вчити усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з мудрою людиною; формувати у Дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим; розвивати вміння висловлювати власну думку, робити висновки з прочитаного; виховувати віру в силу добра, дружби і справедливості.
І. Хід уроку
1. Організація учнів до уроку.
     Який настрій? (Чудовий!)
     Посміхніться мені! Посміхніться один одному! Посміхніться всім і всьому! І стане вам добре-добре!!!
     А тепер з хорошим настроєм і посмішкою на вустах почина¬ємо працювати.

2. Хвилинка фантазії.
Буква «де» звелась на ноги і прибігла вже до школи.
—  Гей, гукнула буква «де», — хто до мене приведе
букви лагідні і милі,
щоб я слово утворила.
Покотилась буква «о», притулилась — вийшло «до»,  
далі «бе», а потім «ро».
Вийшло слово в нас ДОБРО.

II.     Мотивація навчальної діяльності
1.     Хорове читання вірша {запис на дошці)
Сказав мудрець:
—    Живи, добро звершай,
Та нагород за де не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізни від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Л.Забашта
—    Чому присвячений вірш?
2.     Гра «Магніт»
—    Які слова «притягує» до себе слово  добро?











 (Дружба, добрі справи, взаємодопомога, піклування, радість, уважність, співчуття, милосердя, любов, чуйність, чемність...)

Людина починається з добра!
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.

-         Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!

3. Презентація теми.
— З давніх-давен у слово вірили, перед ним благоволили, од нього ніяковіли. Були слова якими проклинали. І чогось цих слів тепер стає в нашому житті більше й більше. Мабуть, тому, що й досі існують страшні диявольські закони:
а) вколоти — щоб дужче боліло;
б) вилаяти — щоб до печінок;
в) образити — щоб до сліз.
А слово «ДОБРО» — справді наче промінчик сонця у сірій убогості наших днів.

ІІІ. Повідомлення теми і завдання уроку

— Найвища наука життя — мудрість, а найвища мудрість: людина приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших — це велике покликання людини.
 — Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського.


Учитель демонструє портрет В.О. Сухомлинського.




Словникова робота

 Багато говорити нам сьогодні про слова доброта, добро.
-         Як ви розумієте ці поняття? (відповіді учнів)

За тлумачним словником:

Доброта – чуйне, дружнє ставлення до людей.

Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям. Добра, корисна справа, вчинок.

ІV. Сприймання й засвоєння нового матеріалу

1.     Технологія «Мікрофон» , члени групи «Біографи» розкажуть нам про Василя Сухомлинського.
Вчитель: В.О. Сухомлинський належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку:
Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше потрібно для того, коли тебе ніхто не бачить.
-         Як ви розумієте цей вислів?

2.     Фізкультхвилинка для очей.
Часте кліпання очима. Кожну вправу потрібно повторювати не менше ніж  6 разів у кожному напрямі.

3.     Представлення виставки книг В.О. Сухомлинського ( виступ групи «Бібліотекарі»)
Памятка:
  Робота з виставкою книг
Презентація книги за пам'яткою
•       Назва книги.
•       Автор, художник, видавництво.
•       Які твори читати було.. . (цікаво, сумно, весело, хвилююче)?
•       Хто головні герої?
 •      Про який добрий учинок розповідається у творі?
•       Яка головна думка твору?
•       Найбільше запам’яталося...
•      Після прочитаної книги залишиться…

1)    «Гаряча квітка»
2)    «Вогнегривий коник»
3)    «Казки школи під голубим небом»
-         Які твори В.Сухомлинського ви вже прочитали?

4.     Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло»
а) читають підготовлені учні, всі слухають.
Вчитель зупиняє і питає:
 - А третій? Хто як думає ?( Відповіді  дітей)
( Запросив у хатинку, йому байдуже, дав свій одяг)
А продовження тексту прочитаємо всі разом.

5.     Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання.
—        Де стояла маленька хатинка?
—        Навіщо її побудували?
—        Як хлопці опинилися у хатинці?
—        Які слова говорять про те, що дощ був сильним? Прочитайте. У якому вигляді забіг четвертий хлопець? Прочитайте.
—        У якому вигляді забіг четвертий хлопець? Прочитайте.
—        Що сказав перший хлопчик?
—        Що сказав другий хлопчик?
—        Що зробив третій?
—        Якого з трьох хлопців ви хотіли б мати в друзях?
          Про які добрі справи йдеться в оповіданні? (Будівля хатинки, допомога третього хлопця)
   Чому В. Сухомлинський так назвав своє оповідання?
   Про добро можна говорили дуже багато і красиво розповідати, мріяти. Але жодної користі це не принесе, якщо добрі діла не будуть утілюватися в життя, якщо гарні слова залишатимуться лише словами. Про це — оповідання В.Сухомлинського.
Потрібно вміти не тільки поспівчувати у горі, але й допомогти.
Ще кажуть: «Меньше слів — більша діла».

6.     «Дивний мисливець»
—     Поки бабусі готують смачну вечерю, працюють по господарству, доглядають онуків, читають їм цікаві казки, що ж роблять наші дідусі?
—     Головним героєм якого оповідання є дід Максим? («Дивний мисливець»)
—     Чому текст називається «Дивний мисливець»? (Усі вважали, що він брав рушницю для полювання, але ніколи не приносив здобичі.)
—     Яким ви уявляєте діда Максима?
—     Як можна охарактеризувати героя цього оповідання? (Працювитий,турботливий, співчутливий, добрий тощо)

Гра «Посперечаймося»
•            Дід Максим жив у місті. (Ні, у селі)
•            Дідусь щодня ходив з рушницею до лісу. (Так)
• Виходив увечері. А повертався рано-вранці. (Ні, навпаки)
• Він завжди ніс додому багато здобичі. (Ні, ніколи не приносив здобичі.)
• Дід Максим привів додому пораненого кабана. (Ні, зайця)
• Його називали невдахою. (Так)      
• Дід Максим не полював, а допомагав тваринам. (Так)       
   Як ми повинні ставитися до тварин?
   Чого нас навчає цей твір? (Не завжди перше враження є правильним. Перш ніж засуджувати, потрібно краще пізнавати людину.)

7.     Опрацювання оповідання «Розділена радість»
1)    Технологія «Мозковий штурм».
—     Що може означати назва оповідання?
2)    Гра «Рибки».
—     Прочитайте оповідання самостійно.
3) Тестування.
1. Хто є головним персонажем оповідання?
а)      Матуся;
б)     татусь;
в)      Катруся.
2. Що сталося з татком?
а)      Захворів;
б)     одужав;
в)      поїхав відпочивати.
3.3 яким настроєм Катруся пішла до школи?
а)      Весела;
б)     сумна;
в)      байдужа.
4. Чому Катруся заплакала?
а)      їй стало соромно;
б)     їй стало прикро;
в)      їй стало боляче.
5. Хто виявив увагу до дівчинки?
а)      Однокласники Петрик і Гришка;
б)     дівчата;
в)      Костя.
6. Чого вчить оповідання?
а)      Товаришувати;
б)     вміти співчувати;
в)     вміти радіти за когось.
Відповіді: 1в; 2б; За; 4в; 5в; 6в.

8.     Фізкультхвилинка

9.     Інсценізація оповідання «Скажи людині: «Доброго дня!»»
-         Чого вчить оповідання?

10.              Прислівя про доброту, добро.

-         Добре діло роби сміло.
-         Перший крок до добра не потрібно робити зла.
-         Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
-         За добро добром платять.
-         Життя дано на добрі вчинки.
-         Хто людям добра бажає, той сам його здобуває.
-         Добра не та людина, яка робить добро, а та, яка не чинить зла.

11.              Слово вчителя

-         Працюючи над творами В.О. Сухомлинського, ми побачили, що у них переважає доброта, бо він сам був надзвичайно доброю людиною, запалював людські серця добротою свого серця.
-         На вашу думку, де живе доброта? (в серці)
Хай серце не знає спокою,
Веде у незнанні світи.
Ти серце віддай, і тобою
Пишатися будуть завжди.
-         На ваш погляд, яких людей більше, добрих чи злих? (Мабуть добрих, бо ще з часів царя Соломона існує оптимістична гіпотеза – припущення, що добрих людей все-таки більше.)
-         Ви зустрічали добрих людей?
-         Чи вмієте ви бути добрими?

V. Закріплення і осмислення знань

1. Технологія «Мозковий штурм»
— Чи може людина сказати, що вона вже все добре зробила? (Ні. Людина
ніколи  не повинна припиняти творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра.)
’ багато добра.)

2.       Читайте, запам'ятовуйте! (Запис на дошці)
В небі завжди сонце світить ясно,
А в душі немає пустоти.
Світ тобі всміхається прекрасний,
Якщо є багато доброти.

3. Гра «Зроби світ добрішим»
Скринька добрих справ
                     Любі діти, пам’ятайте, що добро, зроблене вами, повернеться добром до вас  сторицею. Добро починається з вас, з ваших добрих справ. Нехай зараз кожен із вас пригадає і запише на картці у вигляді серця ті добрі вчинки, які він робив за останній місяць.
Я гадаю, що наша скринька буде постійно поповнюватися вашими добрими справами.
—          Дорогі діти, нехай ваші маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра. Я впевнена, що сьогоднішній наш урок доброти переросте в щоденну потребу творити добро.
VI. Підсумок уроку
   Чого навчають твори В. 0. Сухомлинського?
   Тож творіть добро, і воно повернеться до вас!

Гра «Віночок»
Учні утворюють коло та передають одне одному квітку, при цьому кажуть: «Сьогодні на уроці мені сподобалось…».

VІI. Домашнє завдання
   Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Майстер веселого цеху — Грицько Бойко». Завдання до уроку та список літератури ви найдете в куточку читача.

А ви запамятайте!
Усім давно відомо
У школі і удома.
Що добрими не народжуються,
А добрими стають.


Читання порад В. О. Сухомлинського
—    В. Сухомлинський давав багато порад, щоб у майбутньому людині було не соромно самій перед собою.
ДЕСЯТЬ «НЕ МОЖНА» ЗА В. О. СУХОМЛИНСЬКИМ
1.     Наодинці із собою робити все не так, як ти робив би на очах у людей. . .
2.     Лінуватися, бути ледарем, неробою і дармоїдом.
3.     Видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїм обов’язком.
4.     Вимагати від батьків те, чого ти не заслужив працею.
5.     Бути жадібним, корисливим, негостинним.
6.     Гребувати простою працею своїх батьків.           
7.     Глумитися зі старості.
8.     Лицемірити, говорити не те, що думаєш, відчуваєш. 
9.     Запобігати перед тим, хто сильніший за тебе.
10.  Давати «порожні» обіцянки, не дотримувати слова.

«ДЕВ’ЯТЬ НЕГІДНИХ РЕЧЕЙ» ЗА В. О. СУХОМЛИНСЬКИМ
1.     Нашіптувати, доносити на товариша.
2.     Бути легкодухим. Уникати відповідальності за свій учинок.
3.     Байдуже      проходити повз чужу біду, горе, відчай, посилаючись на свою слабкість.      
4.     Використовувати свою силу і фізичну перевагу на зло.
5.     Мовчати, коли треба говорити, й говорити, коли треба мовчати. Базікати.
6.     Відступати перед небезпекою, щоб зберегти спокій, благополуччя.
7.     Добиватися для себе полегшення за рахунок товариша.
8.     Не слухати батьків, обманювати їх. Глузувати з калік.
9.     Кривдити дівчинку, дівчину, жінку. Не любити і кривдити тварин.
Повчання великого князя
—        В історії України був славний князь київський Володимир Мономах, який зробив багато великих і добрих справ. Він залишив «Повчання дітям», у якому навчає поважати старших, оберігати слабких та працювати на користь своєї держави. Прислухайся і ти, друже, до порад мудрої людини.
«Пам’ятайте, мудрих слід слухати, старшим коритися, з рівними і молодими дружити. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато...

Старших шануйте, як батька, а молодих, як братів... Не минайте ніколи людини, не привітавши її, і добре, слово їй мовте... Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, як батько мій (великий князь Ярослав Мудрий), дома сидячи, знав п’ять мов, через те й честь йому була в інших країнах. Добро Своєю рукою сіючи, не лінуйтесь ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі» .

Презентація "Школа добрих учинків"
































Немає коментарів:

Дописати коментар